Studiestöd för yrkeshögskola i Sverige

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
studier90

Studiestöd för yrkeshögskola i Sverige

Oläst inlägg av studier90 » 28 jun 2017, 17:34

Jag har blivit antagen till en 2 årig yrkeshögskoleutbildning i Sverige, kan jag söka studiestöd från FPA? Utbildningen är berättigad till studiestöd i Sverige, men eftersom jag är finsk medborgare så hade jag velat söka från Finland. Men yrkeshögskolan i Sverige är väl inte riktigt samma som i Finland. Detta är väl mer som en vuxenutbildning.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd för yrkeshögskola i Sverige

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 29 jun 2017, 11:50

Hej studier90,

Tack för din fråga.

När det gäller studier utomlands, så kan man beviljas studiestöd för dessa om studierna motsvarar studier som berättigar till studiestöd i Finland. Om du är finsk medborgare kan du få studiestöd för studier som bedrivs helt och hållet utomlands ifall

• du haft en hemkommun i Finland under minst två av de fem åren innan du inleder studierna, dvs. du inleder studierna inom mindre än tre år från att du flyttat utomlands, eller
]• du utifrån dina levnadsförhållanden har en fast anknytning till Finland. Då beaktar FPA faktorer som familjerelationer, försörjning, yrkesförhållanden och andra motsvarande levnadsförhållanden.

Du har rätt i att yrkeshögskolestudier i Sverige inte automatiskt motsvarar de finländska, därför råder jag dig att ta kontakt med Studiestödscentralen, som har hand om studiestödet för den som studerar utomlands. Där kan du kolla att den utbildning du antagits till berättigar till studiestöd.

Studiestödscentralen når du på tel. +358 20 634 6630, måndag – torsdag kl. 13 – 15.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
studier91

Oläst inlägg av studier91 » 04 jul 2017, 17:52

Tack! Jag ringde studiestödscentralen och allt borde vara ok. Men nu kryssade jag för att jag vill vara socialförsäkrad i Finland, vad innebär det egentligen? Kan jag t.ex. boka tid till tandläkaren i Sverige utan att behöva betala mer än svenska medborgare? Och samma om jag bokar tid till läkare?

Jag vill också söka studielån, men jag hittade ingen sådan fråga i ansökan på e-tjänsten. Söks det automatiskt med studiestödsansökan?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 05 jul 2017, 11:23

Hej studier91

Vad bra att du fick hjälp av studiestödscentralen!

Först angående din fråga om låneborgen; du fyller i att du ansöker om låneborgen på samma ansökningsblankett som studiestödsansökan. Du får gärna ringa FPAs telefontjänst för studerande, telefonnummer 020 692 229, så kan vi kontrollera hur din ansökan ser ut och vid behov justera den.

När det handlar om rätten att omfattas av den finska sociala tryggheten, samt om sjukvård under tiden du vistas i Sverige, rekommenderar jag dig att vara i kontakt med FPAs kontaktpunkt för gränsöverskridande hälso- och sjukvård för mer information och råd gällande möjligheter till och kostnader för sjukvård i Sverige. Kontaktuppgifterna hittar du här: www.fpa.fi/kontaktpunkt.

Du hittar också information om sjukvård utomlands här: www.fpa.fi/fran-finland-till-utlandet-sjukvard-utomlands.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!