Studiestöd på magisternivå

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Alexrosa

Studiestöd på magisternivå

Oläst inlägg av Alexrosa » 28 jun 2017, 17:57

Hej Kela.
Jag har frågor kring studiestöd och studielån.

Jag har använt 46 stödmånader studiestöd på högskolestudier (5år) på kandidat nivå. Och det står att jag har 0 månader kvar att använda när jag loggar in. Blev klar maj 2013 med kandidat examen.

Har jag rätt till att få stödmånader för 2år på magisternivå också?

Har bott i Sverige sedan september 2013 men är finsk medborgare.

Har även tagit studielån 1 år på kandidatnivå. Och undrar om jag har möjlighet att få ta studielån på magisternivå oavsett om jag har får studiestödsmånader eller ej ?

Mvh Alex

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd på magisternivå

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 29 jun 2017, 11:17

Hej Alexrosa

Tack för dina frågor.

Hur många stödmånader man har rätt till vid ytterligare högskolestudier beror bland annat på examens omfattning och när man inlett sina första högskolestudier. Det är också av betydelse huruvida du, när du beviljades studieplats, antagits för att avlägga endast lägre högskoleexamen eller både lägre och högre högskoleexamen. Mera information om detta hittar du här: www.fpa.fi/ytterligare-hogskolestudier.

För att kunna besvara din fråga gällande studiestöd för studier på magisternivå korrekt, vill jag be dig ringa FPA:s telefonservice för studerande, telefonnummer 020 692 229, så kan vi se närmare på just din situation.

Statsgaranti för studielån är en del av studiestödet, och kan beviljas till studerande som har studiepenning. Tyvärr kan statsgaranti för studielån inte beviljas ifall man förbrukat sina studiestödsmånader. Mera information om studielån finns här: www.fpa.fi/studiestod-studielan.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!