Studiestödskrav då man avlagt sommarkurser

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
msunden

Studiestödskrav då man avlagt sommarkurser

Oläst inlägg av msunden » 07 jul 2017, 10:58

Hej! Jag funderar på vad kraven på studiepoäng för följande läsår är då man avlagt sommarkurser under föregående läsår. Jag har alltså nyligen blivit klar med min kandidatavhandling, och kommer att ta 13sp under sommaren. Sommarkurserna räknas till godo på magisternivå och inte på kandidatnivå såsom alla andra kurser jag tagit under läsåret. Min fråga är: Hur många studiepoäng måste jag ta under följande läsår, för att kunna lyfta studiestöd alla nio månader? Är det fortfarande 45, eller kan jag ta färre eftersom mina 13sp under sommaren räknas in till magistern? I praktiken kommer jag ju att studera i "rätt takt" trots att jag skulle ta bara 32sp.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestödskrav då man avlagt sommarkurser

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 10 jul 2017, 08:58

Hej msunden

Tack för din fråga. Om du studerar vid en högskola måste du avlägga i genomsnitt minst 5 studiepoäng per stödmånad. FPA följer upp studieframgången i oktober varje år. Uppföljningen gäller hela det föregående läsåret (1.8–31.7). FPA följer inte upp studieprestationerna för enskilda månader. Studier som genomförts i augusti beaktas som studieprestationer först för följande läsår.

Om du har frågor om uppföljningen av studieframgången kan du kontakta studiestödsnämnden vid din högskola. Kontaktuppgifter till studiestödsnämnderna hittar du här: www.fpa.fi/studiestodsnamnder

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!