Bostadsbidrag

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
ccv

Bostadsbidrag

Oläst inlägg av ccv » 14 jul 2017, 15:25

Hej, Jag bor tilsammans med min pojkvänn i en hyreslägenhet, jag ska börja studera på högskolan nu på hösten. Vi har skilda hyreskontrakt. Frågan är: påverkar hans inkomster då på mina studiestöd/bostadsbidrag?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsbidrag

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 17 jul 2017, 10:54

Hej ccv

Tack för din fråga.

Ditt studiestöd påverkas inte av din pojkväns inkomster, så studiepenning samt statsgaranti för studielån kan du ansöka om ifall du studerar vid en högskola för att avlägga en lägre eller högre högskoleexamen.

Även om du och din pojkvän hyr bostaden med separata hyresavtal, hör ni till samma hushåll eftersom det är fråga om ett samboförhållande. Det betyder, att ni endast kan ansöka om ett gemensamt allmänt bostadsbidrag, och att bådas inkomster inverkar på möjligheterna att beviljas bidraget. Ifall era gemensamma inkomster överstiger den övre inkomstgränsen, kan det vara så att ni inte har rätt till allmänt bostadsbidrag.

Du kan läsa mera om de övre inkomstgränserna här: www.fpa.fi/ovre-granser-for-inkomsterna.

Ni kan även uppskatta hur stort ert allmänna bostadsbidrag kunde bli med hjälp av FPA:s räknare.

Lycka till med studierna!

Vänliga hälsningar
Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!