Studiestöd, bostadsbidrag och studielån: högskola

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
n1ck3

Studiestöd, bostadsbidrag och studielån: högskola

Oläst inlägg av n1ck3 » 15 jul 2017, 23:19

Hej!

Har blivit antagen till att studera på Novia och funderar på att ta emot platsen. Men har jag rätt till fullt både studiestöd och bostadsbidrag då jag jobbat nu ett par år?
Kan detta inverka då jag betalar bort en del av mitt bostadsbidrag som jag fått för mycket av p.g.a. en miss från min sida.

Hur borde man gå till väga angående studielån då jag har ett från min yrkesexamen men inte ennu har lyckats betala bort det. Kan man få återbetalningen att pausa eller?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd, bostadsbidrag och studielån: högskola

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 17 jul 2017, 12:56

Hej n1ck3,

Tack för dina frågor. Det går inte att på förhand bekräfta att du har rätt till studiestöd och bostadsbidrag. Men att du jobbat innan studierna är i sig inget hinder för att beviljas studiestöd och bostadsbidrag.

Huruvida du har rätt till studiestöd, och i hur många månader, beror på ifall du tidigare antagits och tagit emot plats vid en högskola. Här finns angivet maximala stödtiden för yrkeshögskolestudier: www.fpa.fi/stodtid-yrkeshogskolestudier.

Du bör tänka på att spara lönekvitton från tiden före studierna, så att du vid behov kan redovisa för när du haft inkomster. När du börjar studera och lyfta studiestöd, bör du nämligen beakta inkomstgränserna. Ifall att du lyfter studiestöd september-december 2017, blir din inkomstgräns för år 2017 18400. Du hittar information om inkomstgränserna här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster.

Av inkomster som du haft före den månad studierna inleddes beaktas inte den del som överstiger 1 970 euro i medeltal per månad, men eftersom FPA får uppgifter om inkomsterna för hela året behöver du själv begära ny behandling av ärendet, med stöd av dina lönespecifikationer ifall du får ett förslag om återkrav av studiestöd. Du kan läsa mera om inkomstkontroll och begäran om ny behandling här: www.fpa.fi/inkomster-inkomstkontroll.

Hushållets inkomster påverkar möjligheten att beviljas allmänt bostadsbidrag, samt bidragets belopp. Bruttoinkomsterna för alla som hör till hushållet påverkar bostadsbidragets belopp. Inkomsterna beaktas antingen som fortlöpande inkomst eller som genomsnittlig inkomst. Information om hur inkomsterna inverkat på bostadsbidraget finns här: www.fpa.fi/hur-inkomsterna-inverkar-pa-bostadsbidraget.

Du skriver att du håller på att återbetala bostadsbidrag, det utgör inte hinder för att pånytt beviljas allmänt bostadsbidrag.

Huruvida du kan pausa återbetalningen av ditt studielån från tidigare studier avgör inte FPA. Kom överens med din bank om räntan och återbetalningsschemat för ditt studielån.

Kontakta gärna FPA:s telefonservice för studerande, så kan vi titta närmare på din situation och ge tydligare råd för just din situation. Telefonnumret är 020 692 229.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!