Allmänt bostadsstöd för studerande som bor i föräldrars läge

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
MimmiMia

Allmänt bostadsstöd för studerande som bor i föräldrars läge

Oläst inlägg av MimmiMia » 18 jul 2017, 09:40

Får mycket mindre studiestöd om jag bor i lägenhet som föräldrarna ger. Får jag bostadsbidrag enligt bostadsstöd räknaren då jag har inkomster max 500 euro i mån och betalar hyra 350 euro.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Allmänt bostadsstöd för studerande som bor i föräldrars

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 18 jul 2017, 10:33

Hej MimmiMia

Tack för din fråga.

Beloppet du får i studiepenning är samma för en studerande som bor hos sin förälder om du bor i en bostad som din förälder äger, eller som du hyr av din förälder.

Du kan dock få allmänt bostadsbidrag på samma villkor som andra bostadsbidragstagare även om du bor i en bostad du hyr av en förälder. Om föräldrarna bor i samma lägenhet hör ni till samma hushåll, och då gör ni en gemensam ansökan om bostadsbidrag, varpå allas inkomster inverkar på rätten till och beloppet av bostadsbidraget. Bor du ensam i lägenheten, inverkar endast dina egna inkomster.

Du kan göra en uppskattning av bostadsbidragets storlek genom att använda vår räknare, och den ger en bra fingervisning om hur stort ditt bostadsbidrag kunde bli. Du bör ändå vara medveten om att det först när din ansökan inkommit, och ett beslut givits, går att se den exakt hur stort bostadsbidrag du får.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!