Allmänt bostadsbidrag - Studerande och enskild näringsidkare

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Joachim

Allmänt bostadsbidrag - Studerande och enskild näringsidkare

Oläst inlägg av Joachim » 20 jul 2017, 11:53

Hej!

Jag studerar på en yrkeshögskola och är sedan april enskild näringsidkare (ej moms pliktig). Har två års studier kvar.
Jag undrar ifall att det att jag är enskild näringsidkare kan påverka beslutet att få allmänt bostadsbidrag. Har även sommarjobb på sidan om firman. Firman har ett eget konto och jag har ingen avsikt att använda firmans pengar utifall jag inte behöver.

H. Joachim

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Allmänt bostadsbidrag - Studerande och enskild näringsid

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 20 jul 2017, 14:29

Hej Joachim

Tack för din fråga. Även enskilda näringsidkare kan ansöka om allmänt bostadsbidrag. Inkomsterna kan dock påverka huruvida du kan beviljas allmänt bostadsbidrag, samt till vilket belopp. När du sänder in ansökan om bostadsbidrag skall du uppge dina inkomster.

En företagares inkomst uppskattas utifrån arbetsinkomsten enligt FöPL- eller LFöPL-försäkringen. Om företagaren saknar försäkring, kan som inkomst beaktas beloppet av startpengen, en minimiinkomst eller en inkomst enligt företagarens egen uppskattning.

Du skriver att du har sommarjobb, beroende på när ditt sommarjobb slutar och från och med när du ansöker om allmänt bostadsbidrag, räknas för dig antingen fortlöpande eller genomsnittlig inkomst:

- Om du ansöker om allmänt bostadsbidrag t.ex. från ingången av augusti och du fortfarande sommarjobbar i augusti, uppskattas din inkomst som genomsnittlig inkomst.
- Om du ansöker om bostadsbidrag t.ex. från ingången av september och ditt sommarjobb slutar sista augusti beaktas endast studiepenningen som inkomst (fortlöpande inkomst).

Jag hoppas detta var till hjälp. Du kan läsa mera om inkomsternas inverkan på bostadsbidraget här: www.fpa.fi/hur-inkomsterna-inverkar-pa-bostadsbidraget och du är alltid välkommen att kontakta FPA:s telefonservice för bostadsbidrag, 020 692 221, ifall du har frågor.

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!