Studiestöd för kompletterande pedagogisk utbildning

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Gäst

Studiestöd för kompletterande pedagogisk utbildning

Oläst inlägg av Gäst » 21 jul 2017, 11:34

Hej!
Beviljas studiestöd för kompletterande pedagogiska utbildningar i Sverige? Jag har tidigare avlagt kandidatexamen i Sverige, vilken jag fick studiestöd för. Den kompletterande utbildningen är på distans och går på halvfart. Utbildningen ges vid universitet och ger sammanlagt 90 studiepoäng. Utöver detta har jag sökt fristående kurser på universitet (i Sverige), så tillsammans skulle mina studiepoäng motsvara 100% studier, eller mer.

Tack för svar!

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd för kompletterande pedagogisk utbildning

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 21 jul 2017, 13:11

Hej Gäst,

Tack för din fråga. Det är svårt att svara på din fråga utan att närmare bekanta sig med din situation, och hurudana kompletterande studier det är fråga om.

Jag skulle därför råda dig att ta kontakt med Studiestödscentralen, som har hand om studiestödet för den som studerar utomlands. Där kan du kolla om den kompletterande utbildning du frågar om berättigar till studiestöd.

Studiestödscentralen når du på tel. (+358) 020 634 6630, måndag – torsdag kl. 13 – 15.

Generellt sagt är ett villkor för att du ska få studiestöd dock att studierna är heltidsstudier och motsvarar studier som berättigar till stöd i Finland. Du kan vanligtvis inte få studiestöd om dina studier ordnas i sin helhet som distansstudier, inte heller för enskilda kurser.

Mera information om hurudana studier som berättigar till studiestöd hittar du här: www.fpa.fi/studiestod-for-vem

Och information om studiestödsberättigande studier utomlands här: www.fpa.fi/studiestod-utomlands

Vänliga hälsningar

Maria | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!