Bostadsstöd vs. Studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Studerande1

Bostadsstöd vs. Studiestöd

Oläst inlägg av Studerande1 » 22 aug 2017, 09:19

För Studiestödet beaktas inte studiestödet som en inkomst.
För Bostadsstödet beaktas studiestödet som en inkomst.

För Studiestödet beaktas max inkomst enligt (under kalenderåret):
Inkomstgräns = 660€ x antalet stödmånader + 1970€ x antalet stödfria månader.

För bostadstödets inkomstgräns beaktas inte kalenderåret, utom en medel inkomst (varierande lön) för 12 månader frammåt.

Jag pratade nyss med en person från FPA som sa att BOSTADSSTÖDETS max inkomstgräns beaktades på samma sätt som STUDIESTÖDET.

Jag är väldigt förvirrad, eftersom informationen man får från FPAs fråge forum samt hemsida, skiljer sig fruktansvärt från den information man får per telefon.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsstöd vs. Studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 22 aug 2017, 11:03

Hej Studerande1!

Tack för din fråga.

Först och främst vill jag försöka reda ut terminologin, som verkligen inte är den lättaste att hålla reda på. Dock är det viktigt både för att kunna ge riktig information och att förstå hur olika förmåner skiljer sig från varandra.

Studiestödet består av studiepenning, bostadstillägg och statsgaranti för studielån.

Fr.o.m . 1.8.2017 betalas inte längre studiestödets bostadstillägg till den som studerar i Finland, utan den studerande kan i stället ansöka om allmänt bostadsbidrag.

Då du lyfter studiestöd har du en årsinkomstgräns för kalenderåret, som är beroende av hur många månader du lyfter studiestöd under kalenderåret. Studiestödets årsinkomstgräns räknas ut, precis som du nämner, så att dina inkomster kan vara högst 660 euro x antalet stödmånader + 1970 euro x antalet månader utan studiestöd. Som inkomst i studiestödets inkomstkontroll beaktas förvärvs- och kapitalinkomster enligt inkomstskattelagen. Studiestödet (studiepenning, bostadstillägg, studielån) beaktas inte som inkomst.

Tabellen med årsinkomstgränserna beroende på antalet studiestödsmånader hittar du här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster

I det allmänna bostadsbidraget beaktar man bostadsbidragshushållets inkomster för 12 månader framåt från det att du beviljas bostadsbidraget. Om du t.ex. ansöker om bostadsbidrag från 1.8.2017 beaktas vid uträkningen av bostadsbidraget inkomsterna för tiden 1.8.2017-31.7.2018. Studiepenningen beaktas som inkomst i det allmänna bostadsbidraget. Inkomsterna beaktas antingen som fortlöpande eller som en uppskattad genomsnittlig inkomst. Du hittar mera information om det här: www.fpa.fi//hur-inkomsterna-inverkar-pa-bostadsbidraget

Inkomsterna beaktas således INTE på samma sätt i studiestödet och det allmänna bostadsbidraget. Jag beklagar om du fått felaktig information vid kontakt med kundbetjäningen.

Hoppas mitt svar klargör det du funderade på.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på veckan.

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Studerande1

Oläst inlägg av Studerande1 » 22 aug 2017, 11:47

Tack för ett väldigt bra svar, saken är nu klar!

1. En annan fråga: vad hander om man sökt bostadstillägg för tiden 1.8.2017-31.7.2017, men man kommer på att man vill flytta, så hyresavtalet upphör den 31.5.2017 eller tidigare. Beräknas då inkomsten endast för den tid hyresavtalet var i kraft, eller fortfarande för 12 månader frammåt?

2. Beaktas semesterersättning som en inkomst i bade studie- samt allmänna bostadsstödet?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 22 aug 2017, 13:16

Hej igen Studerande1!

1. Som sagt, när du ansöker om allmänt bostadsbidrag uppskattas inkomsterna för 12 månader framåt. Bostadsbidraget granskas alltid en gång i året (årsjustering) även om det inte skulle ha skett några förändringar. Om det sker förändringar under året, t.ex. om du flyttar till en ny bostad, görs en mellanjustering. Du skall själv meddela om du flyttar, för du har naturligtvis inte rätt att få bostadsbidrag för en bostad du inte längre bor i. Du kan då i stället ansöka om bostadsbidrag till den nya bostaden. När en mellanjustering görs uppskattas inkomsterna på nytt från justeringstidpunkten och 12 månader framåt.

Du hittar närmare information i vilka andra situationer det allmänna bostadsbidraget ska mellanjusteras här: www.fpa.fi/justering-av-bostadsbidraget

2. Svaret på din andra fråga är ja, semesterersättning beaktas som inkomst både i studiestödet och det allmänna bostadsbidraget.

Hälsningar

Användarvisningsbild
Studerande1

Oläst inlägg av Studerande1 » 22 aug 2017, 13:27

Tack för svar igen.

Fortsättning på fråga 1.

Om jag då avslutar mitt hyreskontrakt förrän 31.7.2018, t.ex. 31.5.2018, och då väljer att inte söka nytt bostadsstöd, utan börjar jobba på heltid. Hur beaktas då inkomsterna?

Mvh
Studerande1

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 23 aug 2017, 09:45

Hej igen en gång Studerande1!

Jag är inte säker om jag förstår din fråga, men du får återkomma ännu en gång ifall jag missförstått.

Om du flyttar 31.5.2018 så avslutas helt enkelt ditt bostadsbidrag fr.o.m. 1.6.2018 då du inte ansöker om bostadsbidrag till din nya bostad. Någon ny beräkning av inkomsterna görs då inte.

Kom ihåg att bostadsbidraget kan behöva mellanjusteras också p.g.a. andra orsaker än att du flyttar bort från bostaden, t.ex. förändringar i inkomsterna (se länken i föregående svar).

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
Studerande1

Oläst inlägg av Studerande1 » 23 aug 2017, 20:30

Om jag söker bostadsstöd fr.o.m 1.8.2017, så beviljas bostadsstödet minst fram till 31.7.2018. Så uppskattar jag en medel inkomst för tiden 1.8.2017-31.7.2018..

OM hyresavtalet av någon orsak upphör tidigare, t.ex. 31.5.2018, räknas då medel inkomsten för tiden 1.8.2017-31.5.2018 ELLER 1.8.2017-31.7.2018? Jag kommer troligen att avsluta hyresavtalet 31.5.2018 när jag examineras. Försöker göra en vettig uppskattning av inkomsten.. Om jag VET att jag kommer att avsluta hyresavtalet tidigare, kan jag då "teoretiskt sett" beräkna medel inkomsten för den kortare tiden?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 24 aug 2017, 10:00

Hej Studerande1!

Om du ansöker om allmänt bostadsbidrag fr.o.m. 1.8.2017 och inte har fortlöpande inkomster, beräknas ditt bostadsbidrag enligt en uppskattad genomsnittlig inkomst för tiden 1.8.2017 – 31.7.2018.

Om ditt hyresavtal av någon orsak upphör redan 31.5.2018 avslutas ditt bostadsbidrag fr.o.m. 1.6.2018. Någon ny beräkning av inkomsterna för tiden 1.8.2017- 31.5.2018 görs INTE.

Hälsningar

Användarvisningsbild
Tuble

Oläst inlägg av Tuble » 26 feb 2018, 10:09

Hej

Kan jag som studerande bara lyfta allmänt bostadsbidrag,
eller måste jag också lyfta studiestöd?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 02 mar 2018, 08:22

Hej Tuble!

Tack för din fråga.

Du behöver inte lyfta studiestöd då du studerar, du kan välja att enbart ansöka om allmänt bostadsbidrag. Du hittar mera info om det allmänna bostadsbidraget under fpa.fi/allmant-bostadsbidrag.

Du kan fylla i ansökan på e-tjänsten där du loggar in t.ex via nätbanken. Ansökan guidar dig i vilka bilagor du ska lämna in, men i regel behövs åtminstone hyresavtal och utredningar över hushållets inkomster.

Hälsningar

Cecilia | FPA studiestöd