Studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
abc1

Studiestöd

Oläst inlägg av abc1 » 26 jan 2018, 17:14

Hej,
studerar till läkare i Sverige men planerar på att ta ett halvårs uppehåll för att kunna lära mig bättre tyska.

Har jag förstått detta rätt:

Ett halvårs tyska folkhögskolestudier i Tyskland berättigar till studiestöd med inte en termins heltids högskolestudier i Tyskland?

Tacksam för svar!
Försöker klura ut vad det riktigt lönar sig att söka för min del...

Båda studierna är berättigade till den svenska motsvarigheten CSN.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 29 jan 2018, 10:25

Hej abc1!

Tack för din fråga.

Studiestöd för studier utomlands kan beviljas bara om de motsvarar studier som man kan få studiestöd för i Finland (eller ingår i en examen som du avlägger i Finland).

Skolan måste också vara underställd offentlig tillsyn, d.v.s. vara berättigad till statsunderstöd, stå under undervisningsmyndigheternas tillsyn eller vara ackrediterad av en ackrediteringsorganisation.

Studiestöd utomlands beviljas inte för enskilda kurser eller språkkurser, ej heller om du saknar examensrätt vid läroanstalten.

Jag uppmanar dig att kontakta FPA:s telefonservice för studerande, så att vi kan se närmare på din situation och kontrollera om de språkstudier du planerar att göra i Tyskland är sådana som berättigar till studiestöd.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!