Studieuppehåll

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
studier90

Studieuppehåll

Oläst inlägg av studier90 » 28 jan 2018, 12:51

Jag går min andra termin på en 2-årig yrkeshögskoleutbildning i Sverige. Nu har jag blivit gravid och kommer då att behöva göra ett studieuppehåll nästa läsår. Hur gör jag då med studiestöd och studielån? Kan jag bara "pausa" det?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studieuppehåll

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 29 jan 2018, 10:43

Hej studier90!

Tack för din fråga.

Du kan avbryta ditt studiestöd fr.o.m. det att du gör uppehåll i studierna och sedan ansöka om studiestöd på nytt när du återupptar studierna efter moderskapsledigheten.

Du kan meddela fr.o.m. när du vill att studiestödet indras via e-tjänsten eller genom att ringa FPA:s telefonservice för studerande.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på vintern.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
studier90

Oläst inlägg av studier90 » 01 maj 2018, 16:21

Men då undrar jag om jag kan söka studiestöd och -lån från Finland då igen?

Jag är socialförsäkrad i Finland nu under studietiden, men nu kommer jag att sommarjobba i Sverige så då blir jag väl socialförsäkrad här i Sverige.

Eftersom att jag bor i Sverige så är det väl från Sverige som jag måste söka moderskapspenning och liknande? Om jag då är socialförsäkrad i Sverige och får moderskapspenning ect. från Sverige, har jag ändå rätt att söka studiestöd från Finland?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 02 maj 2018, 12:46

Hej igen studier90!

I ditt fall måste utredas om du p.g.a. ditt arbete skall införsäkras i Sverige och i så fall för vilken tid.

FPA:s Center för internationella ärenden kan ge mera information om socialförsäkring och rätten till förmåner från Finland vid vistelse utomlands. Ta också kontakt med Försäkringskassan för att reda ut din rätt till socialförsäkring och sociala förmåner från Sverige.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!