Studiestöd vs. sjukdagpenning

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Peffanit

Studiestöd vs. sjukdagpenning

Oläst inlägg av Peffanit » 02 feb 2018, 00:36

Hej!
1. Jag har förstått att man ska studera 5 studiepoäng per månad för att kunna få studiestöd. Innebär det då att du under höst och vårterminen sammanlagt ska ha samlats in åtminstone 45 studiepoäng? Räknar ni enligt kalenderår eller studieår? Och finns det undantag om man inte har lyckats komma igenom alla kurser?

2.Räknas de studiepoängen för terminen när det blivit registrerat eller när man gått kursen? Jag gick en kurs i våras men som jag fick mina poäng för på hösten. Räknas de då till vårens studier eller höstens?

3. Om man skulle bli sjukskriven (vilket är därför jag frågar) dras hela studiestödet för den terminen in då eller är det bara månaderna man varit sjukskriven?
Tack för svar!

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd vs. sjukdagpenning

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 02 feb 2018, 09:50

Hej Peffanit!

Tack för dina frågor.

1. Du måste avlägga i genomsnitt minst 5 studiepoäng per stödmånad. Hur många studiepoäng som krävs under höst- och vårterminen är alltså beroende av hur många månader du lyfter studiestöd. Dock är minimikravet 20 studiepoäng per läsår. Det betyder att fast du skulle ha haft studiestöd bara en månad under läsåret måste du ändå avlägga minst 20 studiepoäng.

Studieframgången kontrolleras per läsår (höst- och vårtermin). Om du inte fått ihop minst 5 studiepoäng per stödmånad under föregående läsår kan du fortsättningsvis få studiestöd om du under hela studietiden avlagt minst 5 studiepoäng per stödmånad i genomsnitt. Också då är kravet ändå att du under föregående läsår avlagt minst 20 studiepoäng.

Ifall du inte avlagt tillräcklig många studiepoäng i förhållande till antalet stödmånader kommer du att få en begäran om utredning orsakerna till att dina studier inte framskridit. Du kan fortsättningsvis få studiestöd om din studietakt tillfälligt varit långsam av en godtagbar orsak, t.ex. sjukdom.

Du hittar mera information om godtagbara orsaker till långsam studietakt här: www.fpa.fi/studieframgang-framgang-i-hogskolestudier

2. Studiepoängen beaktas enligt vad läroanstalten meddelar till FPA. Ifall du får en förfrågan om studieframgången och tycker att alla studiepoäng inte beaktats skall du kontakta läroanstalten, t.ex. din studiehandledare för att kontrollera hur studiepoängen registrerats eller om du avlagt poäng som eventuellt varit oregistrerade då kontrollen gjordes.

3. Om du vet att du kommer att vara sjuk i högst 2 månader kan du ta ut studiestöd på normalt sätt. En kortvarig sjukdom hindrar dig inte från att ha studiestöd även om du under sjukdomstiden avlägger för få studiepoäng. Du måste eventuellt lämna in en utredning om din sjukdom och studieframgång till FPA eller studiestödsnämnden. För utredningen behöver du ett läkarintyg.

Om du inte i förväg vet hur länge sjukdomen kommer att vara eller om du vet att du kommer att vara sjuk längre än 2 månader är det mer fördelaktigt för dig att ansöka om sjukdagpenning. Det lönar sig i synnerhet inte för en högskolestuderande att förbruka sina studiestödsmånader om studierna inte går framåt.

Du är också välkommen att ringa FPA:s telefonservice ifall du ännu har frågor om studiestöd och studieframgången.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!