Förlängd studiestödstid

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Magistersexamen

Förlängd studiestödstid

Oläst inlägg av Magistersexamen » 05 feb 2018, 13:42

Hej,

Studerar för tillfället på magisternivå, men p.g.a. jag tidigare börjat på en yrkeshögskola och sedan avbrutit studierna för de jag håller på med idag, så kommer inte mina stödmånader att räcka till. Den sista stödmånaden skulle betalas åt mig i januari 2019, men kommer att studera t.o.m. maj 2019. Kan jag ansöka om förlängd studiestödstid, och hur skall jag i så fall gå tillväga? Och på grunden av vad beviljas man förlängd studiestödstid?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Förlängd studiestödstid

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 05 feb 2018, 14:41

Hej Magisterexamen!

Tack för din fråga.

Stödtiden kan förlängas bara om dina studier har fördröjts p.g.a. sjukdom eller annat vägande och godtagbart skäl. Som godtagbart skäl räknas inte byte av studieinriktning eller att du avbrutit dina tidigare studier.

Även om du inte kan få studiestöd efter att du använt alla dina stödmånader, kan du naturligtvis ändå vara berättigad att få allmänt bostadsbidrag. Du kan också ha möjlighet att få grundläggande utkomststöd ifall dina inkomster och tillgångar inte räcker till för att täcka dina nödvändiga dagliga utgifter.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!