Byte av linje

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Pluto94

Byte av linje

Oläst inlägg av Pluto94 » 07 feb 2018, 13:24

Hej! Är universitetsstudernade på tredje året som har planer på att byta linje.. Undrar nu hur länge man har på säg att göra en kandidat förrän studiestödet avbryts?

Jag är in på en linje som har både kandidat och magistersprogram och har ansökt om stöd för hela studietiden (5 - 6 år). Men om jag har förstått det rätt så vill ni ha betyg för kandidaten för att få fortsatt stöd?

Ifall jag byter linje utan att ta examen vill jag därför veta hur länge jag får stöd förrän det "pausas", fram tills ni får betyg från kandidatexamen (examen från linjen jag byter till) ?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Byte av linje

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 07 feb 2018, 14:35

Hej Pluto94!

Tack för din fråga.

Det är riktigt att om du blivit antagen för att avlägga både kandidat- och magisterexamen, beviljas du först studiestöd för kandidatexamen. Först när du avlagt kandidatexamen kan du få studiestöd för magisterstudierna.

Fast du beviljats studiestöd separat för lägre och högre högskoleexamen kan du få stöd för högst den maximala stödtid som motsvarar deras sammanlagda omfattning. Om du använder många stödmånader för att avlägga kandidatexamen har du färre stödmånader kvar för att avlägga magisterexamen. Ifall du igen använder få stödmånader för att avlägga kandidatexamen har du flera stödmånader till ditt förfogande för att avlägga magisterexamen.

Observera dock att om du avbryter dina nuvarande studier/byter studielinje har du inte längre rätt att lyfta studiestöd för de studierna. Du måste du meddela om avbryter dina nuvarande studier och i stället ansöka om studiestöd för de nya studierna. Du kan för de nya studierna beviljas endast det antal stödmånader som motsvarar den nya examens omfattning minus de stödmånader du redan förbrukat till dina icke avslutade studier.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!