Studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Eli

Studiestöd

Oläst inlägg av Eli » 19 feb 2018, 11:41

Hej! Jag funderar över inkomster och studiestöd. Fungerar det så att man får förtjäna mera en månad och mindre en annan och sen räknas det bara ihop hur mycket man har tjänat under hela året. Eller måste jag betala tillbaka studiestödet om jag har tjänat t.ex. 700€ på en månad?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 19 feb 2018, 14:13

Hej Eli!

Tack för din fråga.

Du har förstått alldeles riktigt. Dina inkomster per månad kan variera och du behöver inte betala tillbaka studiestödet fast du någon månad har t.ex. 700,- € i inkomst, så länge årsinkomstgränsen inte överskrids.

Årsinkomstgränsen är personlig och beroende av hur många månader under kalenderåret du lyfter studiestöd. Om du t.ex. lyfter studiestöd i 9 månader, är din årsinkomstgräns 2018 sammanlagt 11.973,- euro. Årsinkomstgränsen räknas ut så att du för varje månad du lyfter studiestöd kan ha en inkomst på 667,- € i genomsnitt och varje månad utan studiestöd 1.990,- € i genomsnitt. Det spelar ingen roll när under året du får inkomsten så länge årsinkomstgränsen inte överskrids.

Du hittar mera information om vilka inkomstgränserna är beroende på antalet stödmånader här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!