Studiestöd årsinkomstgräns

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Magisterstuderande

Studiestöd årsinkomstgräns

Oläst inlägg av Magisterstuderande » 19 feb 2018, 17:36

Hej! Tre frågor!

1) Jag undrar om det jag tjänar under sommarmånaderna (då jag inte lyfter studiestöd) räknas in i årsinkomstgränsen för studiestöd?

2) Jag undrar också om det är brutto eller nettoinkomsten jag ska utgå ifrån när jag räknar?

3) Nästa år kommer jag ha tre stödmånader kvar, kan jag ändå ansöka om studielån? Och kan jag då ta ut hela studielånsbeloppet trots att jag inte har studiestöd under hela läsåret?

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd årsinkomstgräns

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 20 feb 2018, 09:29

Hej Magisterstuderande!

Tack för dina frågor.

1) Ja, hela årets inkomster räknas in i årsinkomstgränsen. Årsinkomstgränsen beräknas så att du för varje stödmånad kan ha en inkomst på 667,- € och per månad utan studiestöd 1.990,- € (år 2018). Du hittar mera information om årsinkomstgränserna här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster

2) Inkomsterna beaktas till bruttobelopp.

3) Det statsgaranterade lånebeloppet för högskolestuderande i Finland är 650,- €/stödmånad. Tre månader studiestöd berättigar således till ett lånebelopp om 3 x 650,- € = 1.950,- €.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!