Studiepoäng per stödmånad

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Rebeccah

Studiepoäng per stödmånad

Oläst inlägg av Rebeccah » 21 feb 2018, 14:28

Hej!

Jag måste dubbelkolla att jag har förstått saken rätt. Jag studerar på Helsingfors universitet och har nio månader studiestöd per läsår. Jag behöver alltså 45 poäng per läsår för att få studiestöd. I år kommer jag att nå upp till 42 poäng, vilket ligger på undergränsen, men under hela min studietid har jag i genomsnitt 5,5 poäng per stödmånad. Är det därmed okej för mig att "bara" få 42 poäng för detta läsår eftersom jag hade mer än 45 poäng förra året?

H. Rebecca

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiepoäng per stödmånad

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 21 feb 2018, 16:06

Hej Rebeccah!

Tack för din fråga.

Ja, du har förstått alldeles riktigt. När studieframgången kontrolleras, kollar man både hur många studiepoäng du avlagt under senaste läsår, men också hur många studiepoäng du sammanlagt avlagt under hela studietiden i förhållande till antalet stödmånader du använt.

Ifall du under läsåret inte fått ihop minst 5 studiepoäng per stödmånad i genomsnitt, anses studieframgången ändå vara tillräcklig om du under hela studietiden sammanlagt avlagt minst 5 studiepoäng per stödmånad i medeltal.

Du hittar mera information om kontrollen av studieframgången här: www.fpa.fi/framgang-i-hogskolestudier.

Vänliga hälsningar

Elisabeth |FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!