Flera frågor om studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Abobo

Flera frågor om studiestöd

Oläst inlägg av Abobo » 27 feb 2018, 16:49

Hej,

hur stort är stödet för utbytesstuderande på magisternivå (hösten 2018)? Inkluderat både studiepenningen och bostadsbidraget. Och hur räknas bostadsbidraget ut?

Räknas inkomstgränserna för studiestöd på samma sätt för stöd som man får när man är på utbyte?

En orelaterad fråga; Mitt stöd på kandidatnivå har tagit slut, men jag blir inte kandidat förrän i slutet av läsåret. Kan man få av stödet som betalas på magisternivå, redan nu?

Tacksam för svar!

Mvh
Teo

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Flera frågor om studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 02 mar 2018, 12:32

Hej Teo!

Tack för dina frågor. Här får du ett svar, det blir dessvärre ganska långt.

Man kan få studiestöd för utbytesstudier utomlands om de ingår i en examen man avlägger i Finland. För att få en uppskattning av de belopp som gäller ditt fall, så rekommenderar jag att använda vår räknare för studiestöd, uppge att studierna sker utomlands under en period. Uppge också i vilket land du är på utbyte.

Studiepenningens belopp och grunden för beviljandet är i regel samma som för studier i Finland.

Statsborgen ger möjlighet att lyfta 800€ i studielån då det gäller utlandsstudier.

Du kan ansöka om bostadstillägg för boendet utomlands högst 210 euro i månaden. Ifall du bor ensam och får allmänt bostadsbidrag för din bostad i Finland och har den kvar så dras bostadsbidraget in för den senast efter 3 månader.

Inkomstgränserna räknas på samma sätt. Observera att inkomster från utlandet beaktas om motsvarande inkomster hade varit skattepliktiga i Finland. Därför ska du uppge alla utlandsinkomster för FPA i ansökan om studiestöd eller i ett meddelande om förändringar gällande studiestödet.

Tyvärr så kan inte stödet för magistersstudier utbetalas innan kandidatexamen avlagts. Detta gäller för studeranden som inlett sina studier efter 2014. Ifall det inte går att få ihop ekonomin kan man ansöka om utkomststöd.

Du hittar mera information om studiestöd vid utlandsstudier under Studerande – Studiestöd – Studier utomlands

Du hittar information om inkomstkontrollen under Studerande – Studiestöd – Inkomster – Egna inkomster

Om du vill veta mer om utkomststödet kan du läsa det på http://www.fpa.fi/utkomststod.

Hälsningar

Cecilia | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Abobo

Oläst inlägg av Abobo » 04 jun 2018, 11:15

Hej igen,

en fråga till om detta. Jag inledde mina studier hösten 2014, betyder det då att jag kan få studiestöd fast jag ännu inte är kandidat (bara några kurser kvar) nästa år när jag är på utbyte? Eller måste jag vara kandidat?

H. Teo

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 05 jun 2018, 09:50

Hej Teo!

Tack för din fråga.

När du studerar för att avlägga både kandidat- och magisterexamen, kan du få studiestöd för magisterstudierna först efter att du avlagt kandidatexamen.

Du hittar mera information om stödtiden gällande universitetsstudier här: www.fpa.fi/stodtid-universitetsstudier

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd

Användarvisningsbild
studerandee

Oläst inlägg av studerandee » 14 aug 2018, 10:24

Hej!
Jag har också några frågor om studiestödet. Om man redan har ansökt om studiestöd så kan man ansöka skillt om bostadstillägg? (Kommer att bo utomlands)
Och om man har skrivit in information i sin ansökan som inte stämmer, hur ändrar man det eller måste man ansöka på nytt om studiestöd?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 aug 2018, 12:44

Hej studerandee!

Tack för din fråga.

Om du har ansökt om studiestöd och ännu inte fått beslut, kan du kontakta FPA:s telefonservice för att komplettera din ansökan eller korrigera felaktiga uppgifter i ansökan. Alternativt kan du skicka ett meddelande via e-tjänsten och meddela tilläggsuppgifterna/korrigeringen av felaktiga uppgifter.

Om du redan fått beslut om studiestöd och din utlandsvistelse gäller dessa studier (utbytesstudier), kan du lämna in en anmälan om förändring gällande studiestödet och meddela om utbytet och ansöka om bostadstillägg.

Ifall du skall påbörja helt nya studier utomlands, som du ännu inte ansökt om studiestöd för, måste du lämna in en helt ny ansökan om studiestöd.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd