Studiestöd och lån betala tillbaka

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
juli23

Studiestöd och lån betala tillbaka

Oläst inlägg av juli23 » 17 apr 2018, 13:07

Hej, jag har inte fått tillräckligt med studiepoäng år, hur skall jag göra för att betala tillbaka allting? Jag har fått både studiestödet och studielånet. Hur blir det med nästa års studier, eftersom jag har ännu 2 år kvar av mina studier...

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd och lån betala tillbaka

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 18 apr 2018, 10:37

Hej juli23!

Tack för din fråga.

För att minska antalet stödmånader som beaktas vid kontroll av studieframgången, kan du annullera stöd eller betala tillbaka stöd som redan betalats ut.

Återbetalning av studiestöd gör du enklast via e-tjänsten (Ansökningar och ändringsmeddelanden >> Studiestöd >> Jag återbetalar eller annullerar studiestöd >> Frivillig återbetalning av studiestöd), alternativt kan du fylla i pappersblanketten OT 16r och lämna in till FPA.

Observera att när du vill minska antalet stödmånader som beaktas vid studieframgången måste stöd för höstterminen betalas tillbaka före utgången av maj månad följande år och stöd för vårterminen före utgången av augusti månad samma år.

Du kan läsa mera om annullering och frivillig återbetalning av studiestöd här: www.fpa.fi/studiestod-annullera-och-betala-tillbaka-studiestod

Du kan få studiestöd för kommande läsår om du då har tillräcklig studieframgång. Villkoren för återbetalning av studielån kommer du överens om med din bank.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på våren.

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!