Ansöka studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
OliverEngblom

Ansöka studiestöd

Oläst inlägg av OliverEngblom » 19 apr 2018, 17:39

Hej, jag undar om jag kan söka stuidestöd fr.o.m. hösten 2018 redan nu på våren?

Jag ansökte en gång redan om studiestöd men fick svaret nej eftersom jag just nu är frånvarande från mina studier. När är rätt tidpunkt att ansöka om studiestödet?

Jag har färdit en studieplats.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Ansöka studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 20 apr 2018, 09:13

Hej OliverEngblom!

Tack för din fråga.

Du kan lämna in ansökan om studiestöd för kommande läsår redan nu på våren eller under sommaren. Studiestöd kan beviljas tidigast från början av den månad då ansökan inlämnas, d.v.s. ifall du vill få studiestöd fr.o.m. september måste ansökan lämnas in inom september månad.

Ansökan gör du enklast via e-tjänsten , alternativt med blankett OT 2r.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på våren.

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
OliverEngblom

Oläst inlägg av OliverEngblom » 20 apr 2018, 11:46

Tack för svar! Jag sökte redan en gång studiestöd för höstterminen 2018 men fick svaret nej med motivering att jag inte studerar nu på våren, hur går det ihop?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 20 apr 2018, 13:42

Hej igen OliverEngblom!

Utan att ha tillgång till dina personliga uppgifter, kan jag inte med säkerhet säga vad orsaken är till att du fått avslag på din ansökan om studiestöd.

Om du lämnat in din ansökan mer än 6 månader på förhand, kan det vara orsaken till att studiestöd inte beviljats. Ett misstag kan också ha skett, så att vid handläggningen inte observerats att du avsett att ansöka om studiestöd först fr.o.m. inkommande höst.

Jag råder dig att kontakta FPA:s telefonservice eller besöka din lokala FPA-byrå, så att vi kan reda ut vad som hänt i ditt fall.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!