Återbetalning

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Mikhail

Återbetalning

Oläst inlägg av Mikhail » 19 apr 2018, 20:06

Hej!
Om jag uppnår t.ex. 25 eller 35 studiepoäng under ett läsår, och har lyft studiestöd i 9 månader, är jag då tvungen att betala tillbaka någonting?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Återbetalning

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 20 apr 2018, 10:07

Hej Mikhail!

Tack för din fråga.

När du studerar vid en högskola måste du avlägga minst 5 studiepoäng per stödmånad i genomsnitt. 25 studiepoäng berättigar således till 5 stödmånader och 35 studiepoäng till 7 stödmånader. Minimikravet för att överhuvudtaget ha rätt att lyfta studiestöd är dock 20 studiepoäng per läsår.

Ifall du inte under senaste läsår fått minst 5 studiepoäng per stödmånad, anses studieframgången ändå tillräcklig om du under hela studietiden avlagt minst 5 studiepoäng per stödmånad.

Ifall du vill minska antalet stödmånader som beaktas när studieframgången kontrolleras, kan du betala tillbaka eller annullera stöd. Stöd för höstterminen skall betalas tillbaka före utgången av maj månad följande år och stöd för vårterminen skall betalas tillbaka före utgången av augusti månad samma år.

I vissa situationer kan långsammare studietakt godkännas, om studierna fördröjts t.ex. på grund av sjukdom eller annan svår livssituation eller annan godtagbar orsak.

Du hittar mera information om kraven på framgång i högskolestudier här: www.fpa.fi/framgang-i-hogskolestudier

Jag önskar dig en trevlig fortsatt vår.

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!