Studiestöd för gradu

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Bets

Studiestöd för gradu

Oläst inlägg av Bets » 26 apr 2018, 10:45

Hej,

Jag har skrivit på min gradu det här studieåret och tagit ut studiestöd. Jag kommer inte att kunna lämna in min gradu för registrering fören sent nästa höst efter att jag deltagit i ett obligatoriskt seminarium angående gradun. Kan jag ändå använda graduns studiepoäng för det studiestöd jag tagit ut under det här läsåret? Om det är möjligt, hur redogör jag för det i så fall?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd för gradu

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 26 apr 2018, 12:56

Hej Bets!

Tack för din fråga.

Ja, eftersom du skrivit din gradu det här läsåret kan också graduns studiepoäng beaktas för detta läsår.

Kontroll av studieframgången görs årligen i oktober. Då kontrolleras studieframgången för föregående läsår och för hela studietiden.

Ifall du inte hunnit få din examen eller dina studiepoäng för gradun inte hunnit registreras innan kontrollen av studieframgången görs, kan du få en begäran om utredning angående framgången i dina studier. I så fall skall du svara på förfrågan och berätta att du skrivit på din gradu. Till utredningen kan du bifoga t.ex. ett intyg av din studiehandledare.

Om poängen hinner registreras eller du får din examen innan kontrollen av studieframgången görs, skickas ingen begäran om utredning.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på våren.

Hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!