Stöd under sommaren

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
FunderandeErik

Stöd under sommaren

Oläst inlägg av FunderandeErik » 12 maj 2018, 16:18

Hej!

På Kelas kontor fick jag höra att man inte får studiestöd under sommaren även om man tar studier värda 15 poäng. Är det sant? Undrar även om man kan få det "allmänna" stödet då man är utan inkomst även fast man tar kurser, så att man så att säga tar det stödet istället för studiestöd?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Stöd under sommaren

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 14 maj 2018, 11:15

Hej FunderandeErik!

Tack för din fråga.

Du kan få studiestöd för de sommarmånader som du på heltid bedriver studier som ingår i din examen. Som sommarmånader räknas oftast juni, juli och augusti. När det gäller högskolestudier krävs, som du säkert vet, minst 5 studiepoäng per stödmånad i genomsnitt.

Det studiestöd du får under sommarmånaderna förbrukar på vanligt sätt det totala antal stödmånader du beviljats för dina studier och stödmånader som används under sommaren beaktas också då inkomster och studieframgång kontrolleras.

Du kan få studiestöd för studier vid en öppen högskola eller sommaruniversitet endast om du har rätt att avlägga examen vid en högskola och studierna ingår i din examen.

Tyvärr vet jag inte vilket stöd du avser med det ”allmänna” stödet, så den frågan kan jag inte svara på, men du är välkommen att kontakta FPA:s telefonservice, så kan vi närmare gå igenom din situation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!