Försäkring för studerande/insurance for students

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Bidde

Försäkring för studerande/insurance for students

Oläst inlägg av Bidde » 17 maj 2018, 09:27

Hej!
Jag är en tredje världs medborgare. Jag vill ansöka för uppehållstillstånd för studier i Finland. Jag har redan studie plats i Finland. För ansökan läste jag läste på migris sida att jag behöver försäkring som täcker sjukvård och läkemedel kostnader. Min fråga är kan kan jag skaffa en sådan försäkring hos fpa? Jag har finsk person betäckning och vistas i Finland nu.
Tack
Bijoy

Hello
I am a citizen of a third country. I want to apply for residence permit for students. I read on migris website that you need insurance that covers medical costs. My question is can I get this insurance at Kela? I have a Finnish social number and currently living in Finland.
Kiitos
Bijoy

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Försäkring för studerande/insurance for students

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 17 maj 2018, 10:05

Hej Bidde!

Tack för din fråga.

Nej, FPA kan inte bevilja en sådan försäkring. Jag råder dig därför att kontakta Migrationsverket för att få information om hur du skall göra.

Gällande social trygghet vid flyttning till Finland kan du läsa mera här på svenska: www.fpa.fi/fran-utlandet-till-finland-studerande
eller här på engelska: www.kela.fi/from-other-countries-to-finland-students.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!