Varifrån får jag stöd?

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Mittemellan

Varifrån får jag stöd?

Oläst inlägg av Mittemellan » 18 maj 2018, 18:09

Hej!

Jag är finsk medborgare som sedan 2011 varit bosatt i Sverige, initialt pga studier. Efter några friår så har jag kommit in på en masterutbildning i Norge och kommer att flytta dit till hösten för att avsluta mina studier. Det är osäkert om jag flyttar tillbaks till Sverige efter utbildningen. Jag har tidigare erhållit studiestöd från AMS, Åland, då jag är ålänning. Nu menar AMS att jag ska söka stöd från svenska CSN, då jag varit skriven i Sverige så länge (sju år). Men eftersom jag varken är svensk medborgare eller har en fast anknytning till Sverige, så är jag inte berättigad svenskt studiemedel. Jag har de senast två åren försörjt mig med finska medel och arbetat en del i Finland. Jag är även skattepliktig i Finland (hemkommun på Åland). Kan jag få studiemedel från FPA eller bör jag åter vända mig till AMS? AMS beviljar mig studielån (landskapet går i borgen för mitt banklån).

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Varifrån får jag stöd?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 21 maj 2018, 10:48

Hej Mittemellan!

Tack för din fråga.

Ifall du fått bekräftat från CSN att du inte har rätt att få studiestöd från Sverige, så råder jag dig att ånyo kontakta AMS för att utreda dina möjligheter att få studiestöd från Åland.

Som ålänning kan du tyvärr inte beviljas studiestöd från FPA.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!