minimikrav för studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
undrandestuderande

minimikrav för studiestöd

Oläst inlägg av undrandestuderande » 21 maj 2018, 10:06

Hej!
Jag har förstått att man måste få minst 20 sp för att få studiestöd, annars blir det stopp nästa år. Samtidigt har jag också läst att om man inte får ihop 20 sp så måste man betala tillbaka årets studiestöd. Innebär detta alltså att man i praktiken går miste om två års studiestöd om man under ett år inte får ihop 20sp, eller?

Jag ligger i riskzonen för att inte få ihop 20sp. Jag har dock över 5sp i medeltal per månad ifall man räknar ihop hela studietiden.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: minimikrav för studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 21 maj 2018, 13:00

Hej undrandestuderande!

Tack för din fråga.

Det är riktigt att om du under läsåret inte fått ihop minst 20 studiepoäng måste du betala tillbaka studiestödet för hela läsåret, eftersom minimikravet för att överhuvudtaget få lyfta studiestöd är minst 20 studiepoäng per läsår (trots att du har minst 5 studiepoäng per stödmånad i genomsnitt under hela studietiden).

Det betyder dock inte att du nödvändigtvis blir utan studiestöd följande läsår.

Om ditt studiestöd dras in på grund av att du avlagt mindre än 20 studiepoäng under det föregående läsåret kan du beviljas stöd på nytt när du efter indragningen avlagt nya studier som omfattar minst 20 studiepoäng.

Du kan också välja att minska antalet stödmånader som beaktas vid kontrollen genom att betala tillbaka stödet för höstterminen senast inom maj månad följande år och stöd för vårterminen inom augusti månad samma år. Om du inte fått minst 20 studiepoäng under hela läsåret och återbetalar hela läsårets studiestöd på detta sätt görs ju ingen kontroll av studieframgången för föregående läsår, eftersom du inte använt några stödmånader. Då kan du ansöka om studiestöd för följande läsår på normalt sätt fr.o.m. början av höstterminen.

Du hittar mera information om kontroll av studieframgången här: www.fpa.fi/framgang-i-hogskolestudier

På samma sida hittar du också information om godtagbara orsaker till långsam studietakt och hur du skall göra ifall orsaken till att du inte kunnat studera i normal takt berott på t.ex. egen eller nära anhörigs sjukdom eller annan svår livssituation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth |FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
undrandestuderande

Oläst inlägg av undrandestuderande » 28 maj 2018, 10:39

Tack för svaret. Jag vill ännu kontrollera en sak, visst har man tid till 31.7 att samla ihop läsårets studiepoäng? Och sedan räknas nästa läsår från 1.8?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 28 maj 2018, 14:57

Hej igen undrande studerande!

Ja, du har förstått alldeles rätt.
FPA följer upp studieframgången i oktober varje år. Uppföljningen gäller det föregående läsåret (1.8–31.7) och den tid du studerat vid en högskola.

Det här betyder att i oktober 2018 görs uppföljning av studieframgången för läsåret 2017-2018, d.v.s. 1.8.2017-31.7.2018. Studier som du genomför fr.o.m. 1.8.2018 beaktas för läsåret 2018-2019.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!