Tillräckligt med studiepoäng?

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
tove

Tillräckligt med studiepoäng?

Oläst inlägg av tove » 21 maj 2018, 20:28

Hej!
Jag har för tillfället inte fått ihop de 45 studiepoäng som krävs för att få lyfta studiestöd i 9månader- även om jag redan lyft det. Kan jag under sommaren samla ihop dessa studiepoäng, så att jag då följande läsår börjar har 45 studiepoäng. Om inte måste jag då betala tillbaka hela mitt studiestöd eller endast för de månader jag inte fått tillräckligt studiepoäng för. Jag har öven lyft studielån. Måste jag betala tillbaka det också?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Tillräckligt med studiepoäng?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 22 maj 2018, 10:40

Hej tove!

Tack för din fråga.

Ja, du kan studera under sommaren.

FPA följer upp studieframgången i oktober varje år. Uppföljningen gäller det föregående läsåret (1.8–31.7) och den tid du har studerat vid en högskola. Studier som genomförts i augusti samma år beaktas först följande gång studieframgången följs upp. FPA följer inte heller upp studieprestationerna för enskilda månader.

Om du under läsåret 2017-2018 lyfter 9 månader studiestöd och får ihop 45 studiepoäng under tiden 1.8.2017-31.7.2018 har du således tillräckligt med studiepoäng. Även om du inte skulle få ihop 45 studiepoäng under denna tid är studieframgången tillräcklig om du under hela studietiden har minst 5 studiepoäng i genomsnitt.

Om du inte har tillräcklig med studiepoäng kan studiestödet dras in eller ändras så att det blir tidsbegränsat. Om du inte avlägger minst 20 studiepoäng (minimikrav) under läsåret, måste du dock betala tillbaka stödet för hela läsåret.

Du hittar mera information om kontroll av studieframgången här: http:www.fpa.fi/framgang-i-hogskolestudier. Där finns också information om godtagbara orsaker till långsam studietakt och hur du skall göra ifall du får en förfrågan om studieframgången.

Om återbetalning av studielånet kommer du överens med din bank.

Vänliga hälsningar

Elisabeth |FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!