Bostadsbidragets ev. Återbetalning

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Gittan

Bostadsbidragets ev. Återbetalning

Oläst inlägg av Gittan » 23 maj 2018, 19:42

Hej. Jag har ett bostadsbidrag som baserar sig på månadsinkomsten 519 euro i månaden. Jag har dock endast studiestöd som inkomst men nu har jag jobbat sporadiskt i maj och vet inte vad min slutgiltiga lön blir. Kan jag/ska jag anmäla det i efterskott ifall det blir mer än 400 till. Sen har jag 3 olika sommarjobb med olika löner och jag vet inte ännu hur mycket jag förtjänar per månad, kan man anmäla detta också i efterskott. Hur fungerar det- är det månaden då man arbetar som ska justeras eller månaden efter då lönen betalas ut.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsbidragets ev. Återbetalning

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 24 maj 2018, 09:10

Hej Gittan!

Tack för en bra fråga.

Det kan vara svårt att själv avgöra när bostadsbidraget behöver justeras på grund av ändrade inkomster, speciellt för studerande som ofta har väldigt oregelbundna inkomster.

Bostadsbidraget skall justeras om inkomsterna ökar med minst 400 euro per månad jämfört med inkomsterna enligt det tidigare beslutet. Bidraget justeras då från början av månaden efter den månad då inkomsterna har gällt från den första dagen i månaden. Det betyder att om inkomsterna t.ex. förändras från 1.6 justeras bidraget från 1.7. Om inkomsterna ändrar från 6.6 justeras bidraget från 1.8.

Bostadsbidraget justeras inte för en enstaka månad, utan när bostadsbidraget justeras (mellanjusteras eller årsjusteras), så uppskattar man inkomsterna för ett år framåt.

Jag skulle råda dig att kontakta FPA:s telefonservice eller besöka ditt lokala FPA-kontor för att gå igenom din situation och få veta om och när du i så fall skall lämna in en justeringsansökan.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!