Bostadsstöd under sommarmånaderna

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
utlandsstuderanden

Bostadsstöd under sommarmånaderna

Oläst inlägg av utlandsstuderanden » 28 maj 2018, 15:31

Hej!
Jag studerar utomlands (Sverige) och kommer också att avlägga hela examen här. Jag får studiestöd+bostadstillägg september-maj och sommarjobbar i Finland juni-augusti då jag bor med mina föräldrar. Dock betalar jag hyra för min bostad i Sverige under tiden jag sommarjobbar i Finland. Läste det här:

"Sommarjobbar du på annan ort än studieorten? Om du fortsätter att betala hyra för din stadigvarande bostad, kan du under tillfällig frånvaro få bostadsbidrag i 3 månader."

här på kela.fi men när jag ringde för att kolla upp det här verkar det inte stämma? Hur ligger det till egentligen? Tacksam för svar!

Mvh

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsstöd under sommarmånaderna

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 28 maj 2018, 16:44

Hej utlandsstuderanden!

Tack för din fråga.

Uppgiften på hemsidan som du hänvisar till gäller studerande som studerar i Finland och får allmänt bostadsbidrag. Allmänt bostadsbidrag kan betalas vid tillfällig frånvaro från bostaden under högst 3 månader om man har boendekostnader, d.v.s. betalar hyra, också för den tid man tillfälligt bor på annan ort.

Allmänt bostadsbidrag betalas aldrig för en bostad utomlands. Eftersom du studerar i Sverige får du därför studiestödets bostadstillägg i stället för allmänt bostadsbidrag. Bostadstillägget är alltså en del av studiestödet och betalas endast för de månader du är berättigad att få studiestöd. Om du inte avlägger studier som berättigar till studiestöd under sommarmånaderna, kan du alltså inte heller få bostadstillägg, trots att du betalar hyra för din bostad i Sverige under sommaren.

Både det du läst på FPA:s hemsida och informationen du fått från telefonbetjäningen är således riktigt.

Jag önskar dig en trevlig sommar.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!