Första årets studerande och studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Hejsansvejsan

Första årets studerande och studiestöd

Oläst inlägg av Hejsansvejsan » 07 aug 2018, 16:23

Påverkar mina inkomster från 1.1.2018 -31.8.2018 studiestödet, ifall jag inleder mitt första studieår 1.9.2018? Isåfall, hur?

Tack för svar.

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Första årets studerande och studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 08 aug 2018, 10:44

Hej Hejsansvejsan!

Tack för en bra fråga.

Som du säkert vet är årsinkomstgränsen för studiestödet beroende på hur många månader under kalenderåret du lyfter studiestöd.

Du inleder dina studier i september 2018 och kan således lyfta maximalt 4 stödmånader detta år. Din personliga årsinkomstgräns är då 18 588 euro. Ifall den här årsinkomstgränsen överskrids måste du se till att dina inkomster under studietiden (1.9.2018-31.12.2018) håller sig inom formeln

667 euro x antalet stödmånader + 1990 euro x antalet månader utan studiestöd

Det här betyder att om du lyfter alla 4 stödmånader hösten 2018 får din inkomst under studietiden vara högst 4 x 667 = 2668 euro. Ifall du bara lyfter 3 stödmånader inkommande höst får inkomsten vara (3 x 667) + (1x1990) = 3991 euro osv. Inkomsterna får överstiga inkomstgränsen med högst 222 euro.

Om din inkomst under studietiden inte överskrider beloppet, får inkomsterna under tiden 1.1.2018 – 31.8.2018 vara hur stora som helst. Observera dock att inkomsten beaktas som inkomst för den månad den utbetalas. T.ex. om augusti månads lön utbetalas i september, beaktas den som inkomst för september månad.

Spara dina lönespecifikationer, så att du vid behov kan redogöra för hur mycket inkomster du haft innan studierna påbörjades.

Du hittar mera information om inkomstgränserna här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster, samt hur inkomsterna beaktas det år man inte är hela årets studerande här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras

Hoppas mitt svar gjorde det lite klarare att förstå hur inkomsterna beaktas när man inte är hela årets studerande.

Jag önskar dig lycka till med dina kommande studier.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!