Studier vid två högskolor och återbetalning av studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
AnniKakadu

Studier vid två högskolor och återbetalning av studiestöd

Oläst inlägg av AnniKakadu » 13 aug 2018, 12:57

Hej,

Jag studerar parallellt på två högskolor, Konstuniversitetet och Hanken. Jag har börjat på Hanken 2014 och på Konstuniversitetet 2015, och därmed lyft studiestöd via Hanken.

I fjol (läsåret 17-18) hade jag som avsikt att avlägga tillräckligt med studier vid Hanken för att få mitt studiestöd som normalt, men då jag även var i slutskedet av mina kandidatstudier på Konstuniversitetet tog detta mer tid och energi än förväntat och jag avlagde till slut inga studier vid Hankenalls trots att jag lyfte studiestöd därifrån. Jag avlagde ändå över 60 sp på Konstuniversitetet. Studierna vid båda skolorna har varit kandidatstudier, jag utexaminerades som kandidat från Konstuniversitetet på sommaren 2018 och förväntas bli kandidat från Hanken våren 2019.

Behöver jag nu betala tillbaka mitt studiestöd eftersom jag lyft det via Hanken, även om jag via Konstuniversitetet skulle ha varit berättigad till samma stödmånader?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studier vid två högskolor och återbetalning av studiestö

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 16 aug 2018, 11:18

Hej AnniKakadu!

Tack för din fråga.

Alla dina högskolestudier/studiepoäng beaktas vid uppföljning av studieframgången. Om du har tillräckligt med studiepoäng i förhållande till antalet lyfta stödmånader behöver du således inte återbetala studiestöd, även om studiepoängen är från Konstuniversitetet.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!