Studiestöd vid studier på distans

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Mk90

Studiestöd vid studier på distans

Oläst inlägg av Mk90 » 21 aug 2018, 20:40

Jag har funderar på att börja studera på högskole nivå där största delen av studierna är på distans. Närvaro dagarna i månaden är allt mellan två och fyra stycken. Är jag berättigad till något stöd då jag skulle jobba som vanligt de övriga dagarna? Påverkar det stödet att jag äger min bostad?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd vid studier på distans

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 22 aug 2018, 15:25

Hej Mk90!

Tack för din fråga.

Studier på heltid vid högskola berättigar till studiestöd. Ifall du studerar för att avlägga en högskoleexamen anses studierna vara heltidsstudier. Andra högskolestudier är heltidsstudier om deras omfattning i genomsnitt är minst 5 studiepoäng per studiemånad.

Du skriver dock att du kommer att jobba som vanligt när du inte har närvarodagar. Dina egna inkomster påverkar hur många månader du eventuellt kan lyfta studiestöd.

Du hittar tabellen med årsinkomstgränserna i förhållande till antalet stödmånader här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!