Studielån

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
VK196

Studielån

Oläst inlägg av VK196 » 21 aug 2018, 21:03

Hej, jag byter högskola efter 2 års studier och har lyft studielån i 2 år. Är lånet bundet till utbildningen eller kan jag lyfta lån för de nya studierna istället? Och måste jag i såfall meddela någonstans om ändrad studieplats?
Dessutom undrar jag ifall studielånskompensationen endast gäller den första studieplatsen där jag lyft lån eller kan jag om jag avbryter studierna vid min första högskola ändå få avdrag för min examen på den andra högskolan (förutsatt förstås att jag studerar i tillräckligt snabb takt)

Mvh,

VK196

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studielån

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 22 aug 2018, 15:31

Hej VK196!

Tack för din fråga.

Du skall meddela till FPA om du byter studieplats genom att lämna in en ny ansökan om studiestöd för de nya studierna du påbörjar i stället för de du avbryter.

Att du beviljats låneborgen och lyft studielån för dina tidigare studier är inget hinder för att du skall kunna beviljas studiestöd (studiepenning + låneborgen) för dina nya studier. Antalet stödmånader du kan få för de nya studierna är beroende på hur många stödmånader de nya studierna berättigar till och hur många stödmånader du redan använt för dina tidigare studier.

Studielånskompensation kan beviljas om du inlett dina första högskolestudier 1.8.2014 eller senare, avlägger examen inom tidsfristen och du har mer än 2500 euro i studielån sammanlagt. Det spelar ingen roll i vilken högskola du gått när du lyft lånet. Observera att tidsfristen räknas från det att du tagit emot din första studieplats vid en högskola tills du avlagt examen. Även om du nu byter högskola räknas alltså de två år du redan studerat med i tidsfristen för avläggande av examen.

Du hittar mera information om rätten till sudielånskompensation här: www.fpa.fi/studielanskompensation.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!