Studiestöd för boende hos förälder

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
KNYTTET

Studiestöd för boende hos förälder

Oläst inlägg av KNYTTET » 25 aug 2018, 17:08

Hejsan!

Jag har uppgett i min studiestöds ansökan att jag bor självständigt, men jag har ännu inte hittat en bostad. Jag har senare fått hem ett brev till min hemadress som berättar hur jag bör göra för att få studiestöd för självständigt boende, vilket innebär att jag behöver byta adress.

Som jag förstår det av denna paragraf som fanns i brevet behövs inte min involvering för att jag ska få rätt studiestöd: "FPA kontrollerar era adressuppgifter en månad efter att stödet har betalats ut och om ni då enligt era adressuppgifter bor hos en förälder, kommer studiepenningen att ändras till det belopp som betalas till en studerande som bor hos en förälder."

Men hur ska jag göra sen när jag fått en bostad?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd för boende hos förälder

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 27 aug 2018, 10:59

Hej KNYTTET!

Tack för din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt, så har du beviljats studiepenning enligt självständigt boende även om du fortfarande inte hittat någon bostad och därför bor hos föräldrarna/föräldern.

Eftersom du i din ansökan (felaktigt) meddelat att du bor självständigt, har studiepenningen beviljats enligt detta. Det betyder då att studiepenningen betalas till fel belopp den första månaden om du ändå bor hos föräldrarna. Ifall studiepenningen betalats till för högt belopp kan det överbetalda beloppet återkrävas.

Frasen i beslutet du hänvisar till, betyder inte att du har rätt till den högre studiepeninningen för den första månaden, om du i verkligheten ändå bor hos föräldrarna. Om du ännu bor hos föräldrarna skulle jag därför råda dig att så fort som möjligt kontakta FPA:s telefonservice och meddela detta.

När du sedan hittar en bostad skall du, förutom att göra flyttningsanmälan, lämna in en anmälan om förändring gällande studiestöd till FPA och meddela att du flyttat, så att din studiepenning kan justeras till rätt belopp enligt självständigt boende. Du kan också ansöka om allmänt bostadsbidrag.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!