Bostadsstöd med varierande inkomster samt sommarjobb!

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Studerande1234

Bostadsstöd med varierande inkomster samt sommarjobb!

Oläst inlägg av Studerande1234 » 10 sep 2018, 22:37

Hej! jag har haft bostadsstöd under tiden 1.1.18-31.5.18. då var min genomsnittslön 650€/månad och det var helt okej. Jag annullerade mitt bostadsstöd under juni-augusti eftersom min lön kom att bli runt 5000€ sammanlagt. Nu under hösten skulle jag vilja fortsätta som på våren, d.v.s. att ha bostadsstöd samt tjäna 650€/månad.

kommer min sommarjobbslön ställa till med problem nu? beaktas sommarjobbslönen även om jag avsiktligen inte lyfte något stöd under sommaren?

(jag är högskolestuderande, så lyfter studiestöd)

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsstöd med varierande inkomster samt sommarjobb!

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 11 sep 2018, 10:22

Hej Studerande1234!

Tack för din fråga.

Vid beräkning av bostadsbidraget beaktas inkomsterna antingen som fortlöpande eller som genomsnittlig inkomst.

Som fortlöpande inkomster betraktas inkomster som fortgår minst 3 månader från beviljandet (eller senaste justering). Om dina inkomster är desamma under minst 3 månader från det att du beviljas bostadsbidrag beräknas inkomsten enligt detta. Om inkomsterna varierar, alltså inte är lika under minst 3 månader, uppskattas den genomsnittliga inkomsten. Vid beräkningen beaktas då alla inkomster som du får under de följande 12 månaderna.

Om du vet att din inkomst kommer att vara 650 €/mån i minst 3 månader framåt från det att du ansöker om bostadsbidrag, kan bostadsbidraget således beräknas enligt detta.

Du hittar mera information om hur inkomsterna inverkar på bostadsbidraget här: www.fpa.fi/hur-inkomsterna-inverkar-pa-bostadsbidraget

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!