Jobba?

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Lins

Jobba?

Oläst inlägg av Lins » 29 nov 2018, 13:39

Jag har haft mellanår före jag inledde mina studier denna höst. Alltså arbetade jag nästan fulltid ända tills i augusti men har inte jobbat efter att jag började studera. Denna inkomst som jag då fick påverkar givetvis min årsinkomst. Nu har jag studiestöd och bostadstillägg och sammanlagt blir det 4 stödmånader i år.
- Påverkar mina tidigare inkomster årsinkomstgränsen för 4 stödmånader?
- Jag ska arbeta i december men hur mycket lön får jag ta ut, utan att riskera att behöva betala tillbaka?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Jobba?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 29 nov 2018, 15:21

Hej Lins!

Tack för din fråga.

Jag förstår din fråga så att du inlett helt nya studier denna höst, alltså att du inte avbrutit tidigare studier eller haft paus i studier som du nu fortsätter.

Årsinkomstgränsen för hela kalenderåret då du lyfter 4 stödmånader är 18.588,- euro. Om dina bruttoinkomster detta år inte överskrider denna årsinkomstgräns, spelar det ingen roll när under året du haft inkomsten.

Ifall årsinkomstgränsen överskrids, måste du se till att inkomsten under studietiden hålls inom följande formel:

- 667 euro x antalet stödmånader + 1990 euro x antalet månader utan studiestöd.

Du berättar att du lyft studiestöd 4 månader denna höst. Det betyder då att din inkomst under tiden 1.9.2018 – 31.12.2018 får vara högst 4 x 667 = 2668,- euro.

Ifall din årsinkomstgräns för hela kalenderåret överskrids, är det viktigt att du sparar dina lönespecifikationer, så att du vid behov kan redogöra för dina inkomster före studietiden vid inkomstkontrollen.

Här hittar du mera information om hur inkomsterna beaktas det år du inleder studierna: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras.

Du är också välkommen att ringa FPA:s telefonservice ifall du närmare vill gå igenom just din situation.

Jag önskar dig lycka till med dina fortsatta studier.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!