Stöd efter att maximalantalet stödmånader överskridits

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Studerande2

Stöd efter att maximalantalet stödmånader överskridits

Oläst inlägg av Studerande2 » 02 dec 2018, 20:34

Jag blev nyligen nekad både studiestöd och i samband med detta också studielån. Jag har ingen som helst inkomst, hoppar in på jobb när de behöver mig och jag har möjlighet att komma vilket jag inte alltid pga. studier och praktiker. Vad är nästa stöd jag kan ansöka om? Jag har alltså ingen som helst inkomst om jag inte sluppit på jobb och klarar inte av min vardag ekonomiskt. Ska ja då ansöka om arbetslöshetsförmån eller utkomststöd?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Stöd efter att maximalantalet stödmånader överskridits

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 03 dec 2018, 10:56

Hej Studerande2!

Tack för din fråga.

Om du använt alla dina studiestödmånader och fortfarande studerar på heltid, kan du vara berättigad till grundläggande utkomststöd om dina inkomster och tillgångar inte räcker till för dina nödvändiga dagliga utgifter.

Med beräkningsprogrammet på FPA:s hemsida kan du själv göra en uppskattning på ifall du kan få grundläggande utkomststöd.

Ansökan om grundläggande utkomststöd kan du göra via e-tjänsten, alternativt med blankett TO 1r.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!