Stöd av FPA för utomlandsstudier & internationellt utbyte?

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Pizza

Stöd av FPA för utomlandsstudier & internationellt utbyte?

Oläst inlägg av Pizza » 03 dec 2018, 17:54

Hej! Jag är en yrkeshögskolestuderande (tradenom, företagsekonomi) som har tänkt åka på utbyte till USA i 12 månader fr.o.m. hösten 2019 till hösten 2020. Det kommer att kosta ca 40 750 € (inkl. hyra, mat, terminsavgift, flyg, försäkringar, o.s.v.) för hela utbytestiden.

Hurudana stöd kan jag få från FPA för detta? Beviljar FPA stipendier eller bidrag för syftet?

Det är egentligen bara frågan om finansieringen för att jag ska kunna åka på utbytet, så jag skulle gärna ordna det så fort som möjligt för att istället få fokusera på visumärenden, diverse ansökningar/blanketter/bilagor, och de dagliga studierna tills dess.

Jag är redan bekant med stiftelser och sidor som t.ex. Fullbright Center, SAM, och fyrk.fi. Vilka andra alternativ har jag för att kunna finansiera utomlandsstudierna utan att skuldsätta mig?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Stöd av FPA för utomlandsstudier & internationellt utbyt

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 04 dec 2018, 15:13

Hej Pizza!

Tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att du redan får studiestöd för dina yrkeshögskolestudier i Finland. Du kan få studiestöd för dina studier utomlands om utbytesstudierna ingår i dina studier i Finland. Innan du far på utbyte skall du lämna in en anmälan om förändring gällande studiestödet, så att det kan justeras för utbytesperioden.

Anmälan om förändring gällande studiestödet gör du enklast via e-tjänsten, alternativt med blankett OT 15r.

Studiestödet när du studerar utomlands består av studiepenning, bostadstillägg och statsborgen för studielån. Beloppet av studiestödet för studier utomlands hittar du här: www.fpa.fi/studier-utomlands-belopp-och-utbetalning.

FPA beviljar inte stipendier för utlandsstudier. Jag råder dig att höra dig för på läroanstalten om varifrån du kan ansöka om stipendier.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!