studiestöd och utexaminering

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Jobbarn

studiestöd och utexaminering

Oläst inlägg av Jobbarn » 13 dec 2018, 10:14

Hej, Jag blir utexaminerad i Maj och kommer därmed jobba resten av året. kommer inkomsten efter utexaminering att påverka mitt stöd från januari till maj ? och hur stora inkomster får jag ha under den tiden 01.01-01.05. ?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: studiestöd och utexaminering

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 14 dec 2018, 14:00

Hej Jobbarn!

Tack för din fråga.

Ifall du lyfter studiestöd under tiden jan-maj, dvs 5 stödmånader, så är din årsinkomstgräns 17 265eur.

Du skall spara dina lönespecifikationer från år 2019, så att du vid behov kan skicka in dem för att intyga vad du har förtjänat EFTER att du har fått din examen.

När detta reds ut så kontrollerar FPA att du inte har förtjänat för mycket under själva studietiden.
Under studietiden får du har förjänat 667eur per/månad.

Med vänlig hälsning

Tina | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Gäst

Oläst inlägg av Gäst » 14 dec 2018, 16:23

Betyder detta nu att jag hamnar betala tillbaka studiestöd om jag överskrider gränsen 17 000 med inkomster jag fått efter avslutade studier ?
Alltså, gäller gränsen även vid avslutade studier ?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 18 dec 2018, 10:36

Hej Gäst!

Tack för din fråga.

Om du lyfter studiestöd 5 månader under 2019 är din årsinkomstgräns 17 265 euro. Om dina inkomster för hela året överskrider den årsinkomstgränsen med mer än 222 euro måste du se till att dina inkomster under studietiden inte överskrider inkomstgränsen 667 euro per stödmånad + 1990 euro per månad utan studiestöd.

Om du får din examen i slutet av maj 2019, räknas du som studerande under tiden 1.1.2019 – 31.5.2019. Om du lyfter studiestöd 5 månader under tiden januari – maj, kan du under denna tid alltså ha en inkomst på högst 5 x 667 = 3 335 euro. Ifall du bara lyfter 4 månader studiestöd under tiden januari – maj är din inkomstgräns under samma tid (4 x 667) + (1 x 1990) = 4 658 euro o.s.v.

Ifall dina totala inkomster för kalenderåret överskrider årsinkomstgränsen är det därför viktigt att du sparar dina lönespecifikationer, så att du vid inkomstkontrollen kan redovisa för dina inkomster efter studietiden, alltså 1.6.2019-31.12.2019.

Om dina inkomster under studietiden inte överskrider inkomstgränsen 667 euro per stödmånad + 1990 euro per månad utan stöd, behöver du inte betala tillbaka studiestöd även om årsinkomstgränsen överskrids.

Du kan läsa mera om hur inkomsterna beaktas när man inte är hela årets studerande här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!