Studielånskompensation vid byte av studieplats?

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
JKJ

Studielånskompensation vid byte av studieplats?

Oläst inlägg av JKJ » 13 dec 2018, 23:17

Hej!
Jag inledde hösten 2017 studier vid Helsingfors Universitet (biovetenskapliga fakulteten). Där studerade jag läsåret 2017-2018 och lyfte studiestöd men inte studielån. Hösten 2018 började jag studera vid ett annat utbildningsprogram vid Helsingfors universitet (medicinska fakulteten) där jag tänker slutföra mina studier inom utsatt tid. Min tidigare studierätt har jag sagt upp.
Om jag söker studielån nu för första gången, har jag rätt till studielånskompensation även om jag haft en studieplats tidigare men inte lyft studielån då?

Mvh. Jenny

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studielånskompensation vid byte av studieplats?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 17 dec 2018, 10:29

Hej Jenny!

Tack för din fråga.

Du kan få studielånskompensation även om du tidigare haft en studieplats, förutsatt att villkoren för studielånskompensation uppfylls.

Du kan få studielånskompensation för din första examen om du avlägger examen inom tidsfristen och har mer än 2500 euro i studielån. Observera att tidsfristen räknas från det att du påbörjade dina första högskolestudier, d.v.s. från hösten 2017 (om du inte studerat på högskola tidigare), även om du avbröt dessa studier.

Du hittar mera information om rätten till studielånskompensation här: www.fpa.fi/studielanskompensation

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!