Studiestöd och båtjobb

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Anonym97

Studiestöd och båtjobb

Oläst inlägg av Anonym97 » 02 jan 2019, 17:27

Hej, jag läste att man fr.o.m. årskiftet måste betala skatt på studiestödet om man jobbar extra, men hur är det om jag jobbar extra på båten? Och ett hurdant skattekort skall jag ge till er då?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd och båtjobb

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 03 jan 2019, 10:55

Hej Anonym97!

Tack för din fråga.

Studiepenningen är och har också tidigare år varit skattepliktig inkomst. Där har alltså ingen förändring skett.

Tidigare år har FPA däremot automatiskt gjort en förskottsinnehållning om 10 % på studiepenningen. Från och med 2019 görs ingen förskottsinnehållning automatiskt på studiepenningen.

Om du inte har några andra skattepliktiga inkomster än studiepenningen, betalar du emellertid ingen skatt på den. Men om du har andra inkomster betalar du skatt också på studiepenningen.

Om du har andra skattepliktiga inkomster, ska studiepenningen beaktas vid förskottsinnehållningen på dem. Om de sammanlagda inkomsterna (studiepenningen och lönen) överstiger inkomstgränsen på skattekortet lönar det sig att beställa ett nytt skattekort för löneinkomster. Du kan beställa skattekortet via Skatteförvaltningens e-tjänst MinSkatt. Vid beställningen ska du uppge beloppet av de studiepenningar, löner och andra skattepliktiga inkomster som du redan fått samt den förskottsinnehållning som gjorts på dem och också ge en uppskattning av kommande inkomster.

Från och med januari 2019 görs det inte längre någon förskottsinnehållning på studiepenningen. Hela studiepenningsbeloppet betalas alltså in på ditt konto. Om du redan tidigare har skickat in ett ändringsskattekort för 2018 till FPA, kommer förskottsinnehållningen för januari 2019 ännu att göras i enlighet med det och förskottsinnehållningen upphör då först från och med februari 2019.

Om du emellertid vill att förskottsinnehållning ska göras på studiepenningen, kan du kontakta FPA och meddela vilken förskottsinnehållningsprocent du vill ha. Du kan meddela innehållningsprocenten genom att skicka ett meddelande via FPA:s e-tjänst. Välj Meddelanden > Skicka meddelande eller bilaga > Ämne: Stöd till studerande > Studiestöd. Du kan också meddela procenten genom att ringa FPAS telefontjänst eller genom att besöka närmaste FPA-kontor.

Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!