vuxenstudiestöd vid sidan av jobb?

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Lisaaa

vuxenstudiestöd vid sidan av jobb?

Oläst inlägg av Lisaaa » 19 feb 2019, 17:44

Hej!

Jag funderar på att söka in till ÅA för en kandidatexamen på distans, eftersom en sådan vore relevant för mitt jobb. Jag jobbar deltid (50-80%). Vid tidigare vuxenstudier (mag.-examen inom ett annat område) har jag fått finansiering via vuxenutbildningsfonden, men eftersom jag har uppnått deras maxtid för stöd undrar jag nu om FPA har något motsvarande vuxenutbildningsstöd som inte är beroende av familjens övriga inkomster? Hur många poäng per månad ligger kravet på i så fall?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: vuxenstudiestöd vid sidan av jobb?

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 20 feb 2019, 10:36

Hej Lisaaa!

Tack för din fråga.

Du kan få studiestöd om du avlägger i genomsnitt minst 5 studiepoäng per stödmånad och minst 20 studiepoäng under varje läsår (minimikrav). Minimikravet på 20 studiepoäng betyder att även om du bara skulle haft studiestöd 1 månad under läsåret ska du avlägga minst 20 studiepoäng.

Det finns dock inget studiestöd som inte är beroende av inkomsterna.

Hur många månader du kan lyfta studiestöd per kalenderår beror på dina inkomster. När du lyfter studiestöd har du en personlig årsinkomstgräns, som fastställs utgående från hur många månader du haft studiestöd. Makens inkomster påverkar inte.

Du hittar mera information om hur inkomsterna inverkar på studiestödet, samt tabellen med årsinkomstgränserna beroende på antalet stödmånader här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!