Anknytning till Finland samt studier utomlands

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
sandrabardevig

Anknytning till Finland samt studier utomlands

Oläst inlägg av sandrabardevig » 22 feb 2019, 15:29

Hej!

Jag är en finsk medborgare som är fött och uppvuxit i Danmark och som nu studerar i Sverige. Jag har sen i somras kämpat för att få med dansk studiestöd med mig, men de vill inte godkänna min universitetsutbildning (hippologi - Equine Science).

Jag kan läsa mig till att finska medborgare har rätt till studiestöd ifall man har haft en hemkommun under 2/5 senaste åren (vilket jag inte har) eller har fast anknytning till Finland. Jag var värnpliktig i finska militären i 2016 och har hela min mammas sida av familjen boende i Finland (nära relationer). Ville detta "räcka" i förhållande till fast anknytning och att jag skulle kunna få studiestöd från Finland?

Vänlig hälsan
Sandra S. Ä. Bardevig

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Anknytning till Finland samt studier utomlands

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 25 feb 2019, 10:41

Hej sandrabarnevig!

Tack för din fråga.

På basen av den information du ger tror jag inte att du beviljas studiestöd för dina studier i Sverige.

Du berättar själv att du inte haft hemkommun i Finland under minst två av de fem åren innan du inledde studierna.

Även om villkoret gällande hemkommun inte uppfylls kan studiestöd beviljas en finsk medborgare som studerar utomlands om den studerande utifrån sina levnadsförhållanden kan anses ha fast anknytning till Finland. Då beaktar FPA faktorer som familjerelationer, försörjning, yrkesförhållanden och andra motsvarande levnadsförhållanden. I så fall skall personen ha en sådan fast anknytning till Finland som är jämförbar med det villkor som gäller hemkommunen. En person kan t.ex. anses ha sådan fast anknytning till Finland om hen har bott i Finland största delen av sitt liv och gått i skola eller arbetat i Finland. Exempelvis en person vars förälder eller partner bor i Finland och som regelbundet har tillbringat långa perioder i Finland kan också anses ha en sådan fast anknytning som avses.

Den fasta anknytning som avses i bestämmelsen kan inte anses föreligga om en omständighet har varat endast en kort tid. För att en fast anknytning ska föreligga förutsätts det i regel att omständigheten varat en oavbruten tid av minst flera år. Vid prövningen är det dock också möjligt att beakta t.ex. vilken betydelse den fasta anknytningen har.

Ifall du vill att din rätt till studiestöd från Finland prövas, kan du lämna in en ansökan.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!