Finansiering av nya studier efter magisterexamen

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
nyfikenstuderande

Finansiering av nya studier efter magisterexamen

Oläst inlägg av nyfikenstuderande » 03 mar 2019, 16:50

Hej!

Jag kommer att bli utexaminerad magister under hösten 2019 men skulle vara intresserad av att fortsätta studera på något annat studieområde efter min examen, dvs. söka in till ett kandidatprogram nu under våren och börja studera där under hösten samtidigt som jag slutför min nuvarande examen.

Mina stödmånader för nuvarande studieplats tar slut under hösten så min fråga är: Är det möjligt att få studiestöd för en ny studieplats efter att redan ha fått studiestöd för en examen? Är det utkomststöd eller deltidsjobb som gäller om detta inte är möjligt?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Finansiering av nya studier efter magisterexamen

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 04 mar 2019, 10:39

Hej nyfikenstuderande!

Tack för din fråga.

Det är möjligt att beviljas studiestöd för ytterligare högskolestudier även om du redan avlagt en högskoleexamen.

Antalet stödmånader du kan beviljas för dina nya studier är dock beroende på hur många månader du använder till dina nuvarande studier, samt din maximala studiestödstid och maximala stödtiden för den nya examen.

Du hittar mera information om rätten till studiestöd för ytterligare högskolestudier här: www.fpa.fi/ytterligare-hogskolestudier.

Om du inte har rätt till studiestöd (när du använt din maximala studiestödstid) kan du ha rätt till grundläggande utkomststöd ifall dina inkomster och tillgångar inte räcker till för de nödvändiga dagliga utgifterna.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Användarvisningsbild
Myyyyy

Studiepoäng

Oläst inlägg av Myyyyy » 08 mar 2019, 23:24

Hej!
Jag studerar första året på högskola och räknar mina studiepoäng. Kravet för att man inte skall få strul me studiestödet rö ju 45 studiepoäng per läseår. Nu funderar jag om mina 15 studiepoäng som jag fått inskrivna under läseåret, men som jag gjort innan högskoleläsåret räknas med här som studiepoäng?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Finansiering av nya studier efter magisterexamen

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 11 mar 2019, 10:23

Hej Myyyyy!

Tack för din fråga.

Kravet på studieframgång vid högskolestudier är
- i genomsnitt 5 studiepoäng per stödmånad
- minst 20 studiepoäng varje läsår (minimikrav)

Det är således riktigt att om du lyfter 9 stödmånader under läsåret så måste du ha minst 45 studiepoäng. Om du vill minska antalet stödmånader som beaktas vid kontrollen av studieframgången kan du annullera eller betala tillbaka stöd som redan betalats ut.

Du hittar mera information angående detta här: www.fpa.fi/framgang-i-hogskolestudier.

När det gäller dina 15 studiepoäng som du avlagt innan dina nuvarande högskolestudier, behövs mera information. Jag råder dig därför att kontakta FPA:s telefonservice för närmare genomgång.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!