Hyra av företag

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Snartstuderande

Hyra av företag

Oläst inlägg av Snartstuderande » 10 mar 2019, 18:23

Hej min pappas aktiebolag där jag är delägare (10%) har en lägenhet där jag börjar studera i höst, kommer jag få bostadstillägg om jag hyr den?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Hyra av företag

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 11 mar 2019, 11:03

Hej Snartstuderande!

Tack för din fråga.

Endast följande kan få studiestödets bostadstillägg:

• personer som studerar och bor på hyra utomlands
• personer som studerar i Finland på en avgiftsbelagd linje vid en folkhögskola, ett idrottsutbildningscenter eller Sameområdets utbildningscentral och som bor i läroanstaltens elevhem
• personer som studerar och bor på hyra på Åland.

Ifall du bor och studerar i Finland kan du i stället ansöka om allmänt bostadsbidrag. Du kan ansöka om allmänt bostadsbidrag för hyresbostad även om den ägs av din pappas aktiebolag som du är delägare i. (En bostad betraktas som ägarbostad om hushållet äger minst 50 % av bostaden).

Det allmänna bostadsbidragets belopp är bl.a. beroende av bostadsbidragshushållets inkomster och boendekostnader. Du kan själv göra en uppskattning på hur mycket du kan få i allmänt bostadsbidrag med beräkningsprogrammet på FPA:s hemsida.

Ansökan gör du enklast via e-tjänsten, alternativt med blankett AT 1r.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studietöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!