Studiestöd, lånegaranti bara 2 månader

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
kattemjau

Studiestöd, lånegaranti bara 2 månader

Oläst inlägg av kattemjau » 30 apr 2019, 11:32

Hej,

Jag ansökte om sommarstudiestöd och blev beviljad studiestöd för 1.6-31.10.2019 (då jag blir färdig). I beslutet står det dock att jag fick lånegaranti endast för 1.6-31.7, alltså 1300 euro? Varför är det så, eftersom jag en gång blev beviljad studiestöd för fem månader, men får endast studielån för två månader? Det stod inget närmare i beslutet på nättjänsten heller.

Användarvisningsbild
kattemjau

Re: Studiestöd, lånegaranti bara 2 månader

Oläst inlägg av kattemjau » 30 apr 2019, 11:34

Jag ser att det står såhär i beslutet "Din rätt till statsgaranti för studielån kontrolleras årligen utan ny ansökan innan följande läsår börjar. Du får ett beslut om detta." Innebär detta alltså att jag får 1.8 resten av mitt studielån, alltså för tiden 1.8-31.10?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöd, lånegaranti bara 2 månader

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 30 apr 2019, 14:48

Hej kattemjau!

Tack för din fråga.

Du har egentligen redan själv kommit på svaret på frågan.

Statsborgen för studielån beviljas per läsår även om studiestödet i övrigt kan beviljas för hela studietiden. Du har alltså nu fått beslut om låneborgen som gäller innevarande läsår.

Under juli månad kommer du att få ett nytt beslut om låneborgen för inkommande höst. Höstterminens lånerat kan då lyftas från början av augusti.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!