Studiepoäng studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Banankontakt

Studiepoäng studiestöd

Oläst inlägg av Banankontakt » 19 maj 2019, 12:53

Hej!
Jag kommer att avbryta mina studier efter den här vårterminen eftersom jag känner att jag hamnat på fel utbildning. Det jag undrar är om 30sp från höstterminen plus 15sp nu på vårterminen är tillräckligt för att jag inte ska behöva betala tillbaka något studiestöd? Och kommer det påverka min möjlighet att få studiestöd beviljat när jag påbörjar en ny utbildning i framtiden?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiepoäng studiestöd

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 20 maj 2019, 15:05

Hej Banankontakt!

Tack för din fråga.

När du studerar vid en högskola måste du avlägga i genomsnitt minst 5 studiepoäng per stödmånad. Du berättar att du fått 45 (30+15) studiepoäng under läsåret och det berättigar till 9 stödmånader.

Om du i ett senare skede påbörjar nya högskolestudier kan du beviljas studiestöd för så många månader som den nya examen berättigar till minus de stödmånader som du använt till dina tidigare avbrutna högskolestudier.

Ifall du skulle påbörja en ny utbildning på andra stadier kan du beviljas studiestöd enligt examens omfattning. Använda stödmånader för högskolestudier påverkar inte antalet stödmånader du kan beviljas för studier på andra stadiet.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!