Bostadsstöd som utomlandsboende

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
alexandra111

Bostadsstöd som utomlandsboende

Oläst inlägg av alexandra111 » 22 maj 2019, 12:37

Kan jag vara berättigad bostadsstöd för min hyresbostad utomlands om jag bor utomlands under sex månader?

Min situation är lite mera komplex. Jag avslutar mitt erasmus utbytesår efter juni och skulle gärna stanna utomlands i fem extra månader. Tanken är att fortsätta med mina högskolestudier (vid helsingfors universitet) på heltid, men distans. Det är möjligt eftersom jag skulle arbeta med min kandidatuppsatts och lite specialarangemang. Kan jag vara berättigad studiestöd och/eller bostadsstöd under dessa månader? Min hyresbostad är alltså i utomlands, men jag kan via nätet delta i mina studier lika bra som o jag bodde i Finland.

hälsn,
Alex

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Bostadsstöd som utomlandsboende

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 24 maj 2019, 15:06

Hej alexandra111!

Tack för din fråga.

Du kan beviljas studiestöd för dina studier vid Helsingfors universitet om studierna uppfyller villkoren för att få studiestöd även om du utför studierna på distans. Studiestödets belopp kommer då att vara detsamma som om du bodde i Finland (studiepenning + låneborgen).

Du kan dock inte beviljas studiestödets bostadstillägg eftersom det inte är fråga om utbytesstudier eller att du skulle vara tvungen att vara utomlands för att kunna utföra dina studier.

Allmänt bostadsbidrag beviljas inte för en bostad utomlands.

Svaret på din fråga är alltså tyvärr att i den situation du beskriver, kan något stöd för boendekostnaderna inte beviljas.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!