Studiestöds inkomster efter utexamination

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
Natalielind

Studiestöds inkomster efter utexamination

Oläst inlägg av Natalielind » 26 maj 2019, 14:34

Hej,

Jag har nu fått studiestöd under hela våren. Jag blev utexaminerad från yrkeshögskolan Novia i slutet av maj månad och undrar nu egentligen att hur mycket inkomster har jag fått ha under våren för att inte vara tvungen att betala tillbaka någon stödmånad.

Stämmer det att jag får tjäna under hela kalender året 17 265€ före jag behöver betala tillbaka någon stödmånad?

Räknas då sen också sommaren och höstens inkomster in på detta? Att jag kan först egentligen veta i januari månad när jag vet hela året 2019:s inkomster om jag är tvungen att återbetala någon stödmånad eller inte?

Hälsningar,
Natalie

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Studiestöds inkomster efter utexamination

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 27 maj 2019, 14:55

Hej Natalielind!

Tack för din fråga.

Om du under 2019 lyft 5 stödmånader är din årsinkomstgräns 17 265 euro. Hela årets inkomster beaktas i årsinkomstgränsen.

Ifall din inkomst under hela året inte överstiger denna årsinkomstgräns spelar det ingen roll när under året du haft inkomsten. Om inkomsten överskrider årsinkomstgränsen måste du se till att din inkomst under studietiden hålls inom inkomstgränsen 667 e x antalet stödmånader och 1990 e x antalet månader utan stöd.

I ditt fall är inkomstgränsen under tiden januari – maj då 5 x 667 = 3 335 euro (då du lyft studiestöd för alla månader).

Frivillig återbetalning av studiestöd för att höja inkomstgränsen för 2019 bör göras innan slutet av maj 2020.

Du hittar mera information om hur inkomsterna beaktas det år man inte är hela årets studerande här: www.fpa.fi/inkomster-nar-du-inleder-dina-studier-eller-utexamineras.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!