Stöd för ny examen

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Moderator: FPA | studiestöd

Användarvisningsbild
TinaM

Stöd för ny examen

Oläst inlägg av TinaM » 18 jul 2019, 22:28

Hej!

Jag har påbörjat en ny examen på yrkeshögskola, har tidigare en yrkeshögskoleexamen. Har också studerat en del på universitet men den utbildningen blev ej slutförd. Jag har alltså använt mitt studiestöd för de utbildningarna och under studietiden fick jag besked om att jag ej är berättigad till mera studiestöd. Är det faktiskt så att man inte är berättigad att ansöka om studiestöd pånytt för en ny utbildning? Eftersom detta är flera år sedan tänkte jag om läget har ändrats eller om det fortfarande är så?

Användarvisningsbild
FPA | studiestöd

Re: Stöd för ny examen

Oläst inlägg av FPA | studiestöd » 19 jul 2019, 14:30

Hej TinaM!

Tack för din fråga.

Det är möjligt att få studiestöd för flera högskoleexamina. Dock finns det begränsningar hur många stödmånader man kan få sammanlagt. Om du redan använt det maximala antalet stödmånader kan du inte beviljas ytterligare stödmånader.

Du hittar mera information om hur många stödmånader du maximalt kan få här: www.fpa.fi//ytterligare-hogskolestudier.

Ifall du är osäker på om du ännu har stödmånader kvar kan du ringa FPA:s telefonservice, så kollar vi upp saken.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!